Så
kom de to til en liten klarning
i skogen, og bestemte seg for
å lage en felle kalt mondé
(ligner en lasso) for å
hevne seg på Añagene.
Men i stedet for å bruke
en tung stokk i fellen,
brukte den maiskolbe. Så
kalte de på en Añag
for å vise ham fellen,
men da lo han og sa at de ikke
kunne fange noe i den fellen.
Men Kuarahy sa: "Det er
greit, onkel, ettersom du ikke
tror at noen kan dø i
min felle hvorfor ikke prøve
den for å se om det er
som du sier?" Da lo Añag,
og gikk inn i fellen. Han hadde
så vidt trått inn
i den, da maiskolben falt ned
og slo ham i hjel. De to brødrene
tok Añag ut av fellen
og kastet ham i en fordypning.
Så kalte de på en
annen Añag, og som også
lo da han så fellen, og
også han ville prøve
den. Men også han ble
slått i hjel av maiskolben.
Slik drepte Kuarahy og Jasy
mange Añager,
men ettersom de var
svært mange, kunne de
ikke bli drept en og en.
Kommentar:
Fellen blir bruk fremdeles,
men med en tung stokk.
20.
Brødrene fullfører
hevnen. Opprinnelsen til Jaguarene.
Så
dro Kuarahy og Jasy til kysten
av Para Guasu - Storhavet. Da
de kom fram, skapte Kuarahy
yvyrapepe. Da frukten var moden,
tok han noen frukter, og dro
dit hvor Añagenes Jary
oppholdt seg. "Hvor kommer
dere ifra, barna mine?, spurte
den gamle kvinnen. Vi kommer
fra Storhavets kyst, bestemor",
svarte de, "der fins mye
av denne deilige frukten".
Da de andre Añagene ble
klar over dette, dro de sammen
med Jary til kysten av Para
Guasu for å lete etter
yvyrapepe-frukt. Da de kom til
kysten, sa Kuarahy: "Vent
litt. Jasy,
så skal jeg
lage en bru slik at dere kan
komme på andre siden av
Para Guasu, der hvor de beste
fruktene er". Så
laget de en bru, og Kuarahy
og Jasy stilte seg på
hver sin side av bruen. Da bruen
var ferdig, sa Kuarahy til Jasy:
"Når jeg lukker det
ene øyet, skal vi velte
bruen". Før dette
hadde Kuarahy skapt mboy-jagua
(en slange som bjeffer), jakare
(krokodille) og pirañas
(kjøttetende fisk), og
disse svømte i Para Guasu.
Så begynte Añagene
å krysse bruen, og da
alle var midt på bruen,
fikk Jasy det travelt, og veltet
bruen før Kuarahy hadde
lukket det ene øyet.
Da Jasy veltet bruen, hadde
en Añag så vidt
gått opp på bruen,
slik at Añagen stod med
et ben på bakken. Alle
Añagene som var på
bruen falt i vannet og druknet.
Enten druknet de, eller så
ble de spist av de dyrene som
Kuarahy hadde skapt, og som
svømte i vannet. Også
Añags Jary druknet, og
ble spist av en fisk. Bare en
eneste Añag reddet seg,
og det var en kvinne
som var svanger. Da sa Kuarahy:
"Ettersom du reddet deg,
skal jeg spare deg, men du må
leve alene i skogen, langt borte
fra menneskene. Du kan aldri
bo i nærheten av menneskene".
Så dro Añag alene
ut i skogen, og etter en tid
fødte hun en sønn.
Da gutten ble voksen, hadde
han samleie med henne. Han levde
med sin egen mor, som om hun
skulle være hans kone,
og for dette ble de straffet.
Barnet som ble født,
var ikke et menneske, men en
jaguarete (en virkelig jaguar);slik
ble tigrene skapt, slik var
det at jaguarene ble til på
jorden. Derfor finner vi alltid
jaguarene nær elvene,
ettersom de første jaguarene
ble til ved en elv.
Kommentar:
Bruer som nevnt i fortellingen
lages også i dag. De består
av stokker som rekker fra bredde
til bredde. Fortellingen viser
også at incest er å
gjøre vold på kulturen,
derfor fikk Añag en dyreunatur.
21.
Kuarahy skaper mer frukt til
broren.
Etter
at de hadde veltet bruen, ble
de gående på hver
sin side av Para Guasu. De gikk
langs bredden og snakket sammen.
Kuarahy hadde tidligere laget
yvyrapepe, og nå laget
han avati mitã (en sort
mais).
Jasy spurte hva det
var han hadde skapt, og sa:
"Hva heter det du ha har
laget?" "Det heter
avati mitã", svarte
Kuarahy, "og du må
spise av denne frukten".
Så laget Kuarahy pindo
(palmen). "Hva er det du
har laget nå?, spør
Jasy. "Det er pindo med
røde frukt", svarte
Kuarahy, "og du må
også spise av denne frukten". |
|
Under
palmen laget han taitete (en
gris), og derfor kommer den
fremdeles og spiser moden nedfalls
frukt under palmen. Så
laget Kuarahy aju'y ( treet
laurel), og da Jasy spurte om
hva han hadde laget, svarte
han:" Det er aju'y, men
du må ikke spise frukten".
Under aju'y laget han tajasu
(jabali, et skogsvin),
derfor ser vi enda
at tajasu ferdes i nærheten
av aju'v. Så laget han
planten jakarati’a. For hver
plante som Kuarahy laget, fikk
den sitt navn når Jasy
spurte om det. Til slutt
laget Kuarahy aguai
(en plante), men før
denne laget han kuaporai'ti
(?) og guapu nu (?). Da Kuarahy
laget aguai, sa han til Jasy:
"Nå må du lage
ild, og spise av alt jeg har
laget deg". Det som Jasy
spiste, er det vi spiser nå,
og fra disse planter får
vi frukten. Men yvavira (plante)må
en ikke spise, for den spiste
Jasy, og Kuarahy reserverte
den for dem.
Kommentar:
Dyrenes adferd mener de har
sin
forklaring i denne
fortelling, og de er alltid
å finne som beskrevet.
Selv om Kuarahy skapte mye for
å ernære menneskene,
er det også mye som er
uegnet, eller tilegnet de guddommelige.
22.
Opprinnelsen til Jasy’s makt
over høsten.
Så
laget Jasy ild, og Kuarahy sa:
"Sett deg ved ilden, og
legg buen ved siden av, og kast
agaui-frøene på
ilden". Jasy gjorde det
som broren hadde sagt, og agaui-frøene
eksploderte. Da fløy
Jasy med buen over Para Guasu
for å være sammen
med broren. Sammen med Jasy
fulgte plantene. Derfor planter
en nå etter hvordan Jasy
(månen) står, for
han har ansvaret for innhøstingen
og alle plantene. Det var Kuarahy
som ga ham denne makt.
Kommentar:
Fremdeles er en meget nøye
å så plante etter
som månen befinner seg
i sin sirkel.
23.
Kuarahy lager honning til broren.
Mns
de to brødrene gikk langs
vegen, laget Kuarahy honning
- eira - til broren. Det var
for å gi mat til Jasy,
og han plasserte den i hulrom
i stokker og trær. Men
Jasy sa at han ikke måtte
gjøre det slik. Han sa:
"Hvorfor har du honning
i alle trærne. Ha den
heller i noen, og la andre være
tomme. "Derfor er det,
slik at når
vi går og leter, finner
vi noen stokker med honning,
mens andre er tomme. Det er
Jasy's skyld at vi ikke finner
honning i alle hule trær.
For å lage honning, skapte
Kuarahy bien jatei, og den lever
i de hule stokkene.
Kommentar:
Honning er en viktig del av
kosten. En er alltid på
jakt etter bilkuber med honning.
24.
Kururu - frosken som stjal ilden.
Så
dro Kuarahy og Jasy til stedet
hvor yryvu - den hvite ravnen
satt ved en ild. Kuarahy ville
ha tak i ilden, men torde ikke
nærme seg ravnen. Da skapte
han kururu -frosken-, og ba
denne hente ild. Kururu-frosken
nærmet seg, og ventet
til vinden blåste noen
glør mot ham, og slukte
glørne, og kom med de
til Kuarahy. Da Kururu kom spurte
Kuarahy: "fikk du med deg
ilden?". "Ja, jeg
har den med meg", sa frosken.
"Vel, kast opp ilden",
sa Kuarahy, og Kururu kastet
så opp glørne over
flisene som Kuarahy hadde plukket
av en pil, og straks ble flisene
antent. Derfor har vi ild i
dag, så hvis det ikke
hadde vært for frosken
Kururu, ville vi ikke ha hatt
ild på jorden. Takket
være Kuarahy,
hentet Kururu ilden.
25.
Opprinnelsen til sukkerrør
og slanger.
De
to brødrene fortsatte
på sin veg, inntil Kuarahy
bestemte seg for å lage
takuare'e - sukkerrør.
Da Jasy så sukkerrøret.
, sa han: "jeg skal også
lage sukkerrør".
Han prøvde, men det gikk
galt, og i stedet for sukkerrør,
kom det til syne en mboy - slange.
Dette skjedde fordi Jasy ikke
er så klok som Kuarahy.
SIDE 7 |