Como el trabajo
misionero era nuevo entre los
guaranies, empezamos con
una escuela simple. Se dice,
que para dar el evangelio al
pueblo, no es suficiente solo
hablar, sino se nesecita lo
escrito. Es verdad, y si se
trata de un trabajo entre analfabetos,
el trabajo principal es ensenarles
leer, para que ellos mismos
pueden ler en El Libro de los
Libros, La Biblia, que en la
lengua guarani se llama Ñandeyara
Ñe e, que significa "El
Señor habla".
En este tiempo
los analfabetos eran 70 % de
la población Paraguaya,
pero seguramente los indigenas
noe estaba contados, porque
un cenzo entre ellos era dificil.
En la campaña
en general habia pocos que sabian
leer. El alcalde del pueblo
mas cercana, Santa Ana, un kilometro
y media de Paso Cadena, no sabia
leer, ni escribi, aunque era
la autoridad para mas que 500
habitantes.
En la segunda
semana de Paso Cadena, nos reunimos
los primeros niños para
empezar la escuela. No eran
tantos en el comienzo, pero
no sabian que significaba "la
escuela". Solo niños
de un tribo guarani llegaron
a la escuela. El casique de
los apytere no permitian a los
niños acudir a la escuela,
aunque los niños querian.
Habia un niño, Joel,
un joven de este tribo, vino
a la escuela, aunque el casique
no queria..Al fin dos de los
soldados del casique vinieron
para lleverselo. Ellos llevaban
palos largos, y el tenia que
seguirles. Lluego se cortaron
su negro cabello. ian måtte
pent følge med tilbake
til skogen og siden fikk vi
se at de hadde klippet av ham
hele den svarte luggen, han
var aldeles som glattbarbert
over hele hodet. Det var straffen
for at han hadde trosset høvdingens
bud og det var en fryktelig
skam. Vi hadde også siden
stadig besøk av den stillfarne
Joe, men på skolen kom
han aldri mer.
Undervisningen
foregikk under et stort tre
midt på gårdsplassen.
Vi la planker over noen tomme
såpekasser til benk, og
over en tro som hønsene
drakk vann av la vi en annen
planke og dermed hadde vi pult.
Så var hele utstyret i
orden! Skolen kunne begynne!
Her holdt vi til i lengere tid,
men etter noen måneder
kunne vi flytte inn i en ny
ranchito, slik at forholdene
ble litt bedre. Men den var
naturligvis som alle andre ranchitos
og det var helt umulig å
gardere seg mot slanger og annet
kryp. En ettermiddag mens barna
satt stillferdig og skrev skjønnskrift
med penn og blekk, hendte det:
en lang buktende slange kommer
glidende over fanget til en
av småjentene. Men indianerbarna
bevarer fatningen, de er skogens
barn og har lært å
venne seg til litt av hvert.
Hun lar den rolig krype over
fanget sitt, men så snart
den kommer ned på jordgulvet
vet hun å si ifra. De
større guttene bevepner
seg med kjepper og så
begynner jakten på slangen.
Det varer ikke lenge før
den ligger i en grop bak skolehuset.
Vi trodde alle at den var død,
men da Ruth senere på
dagen skal ut på majokplantningen
og hente noen røtter
til middag, får hun se
den «døde»
slangen komme krypendes opp
igjen. Så ble den da slått
i hjel for annen gang og nå
ga de seg ikke før de
var aldeles sikker på
at den virkelig var død.
Skolen
er elsket av barna i Paso. Den
åpnet en helt ny verden
for dem. Lek og arbeid gikk
med liv og lyst. Da vi fikk
endel fargeblyanter fra søndagsskolen
i Norge, fikk de begynne å
tegne og her fikk de riktig
utfolde seg og la fantasien
få fritt rom. Det viste
seg snart at de hadde en enestående
fargesans, men tegningene var
alltid de samme, blomster, planter
og dyr, som jo var indianerbarnas
verden. Hva annet hadde vel
de sett?
Da vi fikk besøk
av vennene Gerda og Per Talåsen
fra Trysil, hadde vi en riktig
gild tid. Den ble også
en opplevelse for skolebarna,
for nå tok Gerda seg tid
til å lære dem å
strikke! Vi hadde fått
en stor kasse full med grått
garn av en søstermisjon,
ja, det var også noen
nøster i andre farger.
Det gikk med liv og lyst i strikketimene.
Skjerf ble det til alle sammen,
og noen som var ekstra flinke,
rakk også å strikke
skjerf til noen av sine småsøsken.
Til bordene fikk de selv velge
farger og det var stor stas.
De boltret seg med farger i
rødt og gult, grønt
og blått. Flink pike,
sa Gerda på norsk, og
snart sa de flink pike alle
sammen, så jommen hadde
hun lærenemme elever.
Noen av elevene
viste seg snart å være
spesielt gløgge, og en
av sjefene for de militære
myndigheter ble ved et besøk,
så begeistret for en tolv
års gammel gutt at han
ville ha ham med til Asuncion
og koste på ham skoleutdannelse
der. Denne gutten hette Mikasio
og kom fra et sted langt inne
fra skogen. Han var spesielt
lærenem og ivrig etter
kunnskaper, og da foreldrene
gav ham tillatelse til først
å gå på skolen
i Paso og deretter legge ut
på en enda lengere reise,
var Mikasio som en sol. Militærsjefen
tok ham med til hovedstaden
og han greidde seg bra, veldig
bra til og med. Da jeg i en
senere periode møtte
Mikasio igjen var min lille
elev blitt en kjekk ung mann
som talte flytende spansk.
Etter en tid
begynte vi også kveldsskole
for de unge og eldre som om
dagen var opptatt på sine
«chacras», åkerlapper,
hvor de hadde manjoka, mais
og søtpoteter. Noen hadde
også bønner, peanøtter,
zapallo og vannmeloner. Skulle
det bli noe av avlingen måtte
den passes. Noen var også
flinke til å gå
på jakt og på den
tiden var det mye villsvin og
også endel tapir og dyr
av hjorteslekten i skogen omkring
Paso. Rett som det var kom indianere
med vilt de hadde skutt med
sine lange piler for å
bytte til seg salt og såpe,
sukker eller andre ting de gjerne
ville ha.
Da vi begynte
kveldsskolen fikk vi straks
flere nye elever. Blant dem
var også høvdingens
bror, som ble kalt for Ñande
Ru (Vår Far). Han var
altså stammens øverste
medisinmann. Han var temmelig
langsynt og holdt papirarket
en armlengde fra seg. Han lærte
omsider alfabetet, men da han
kom så langt at han greide
å krote ned navnet sitt,
syntes han for sin del at han
hadde fått skolegang nok!
Men de aller fleste av ungdommene
som hadde kommet, fortsatte,
og de ble mer og mer ivrige
etter hvert som de forsto disse
underlige kråketegnene
som ble kalt bokstaver og som
ble til ord og fikk innhold
og mening for dem. De lærte
å sette sammen bokstavene
til ord og setninger og da dette
målet var nådd fikk
de overrakt hvert sitt lille
hefte, enten Matteus eller Johannesevangeliet.
Hensikten med undervisningen
var oppnådd: Å gi
dem Guds Ord, «Ñandeyara
nee»!
Kirken
i Paso Cadena 1959.
Ruth 1959
Umiddelbart etter
måltidet samlet vi oss
i det nye lokalet, og Gud var
oss nær. Det rommer omkring
50 mennesker, så alle
kom ikke inn. Men her i Sør-Amerika
kan en jo ha friluftsmøter
hele året, unntatt når
det regner da, men da er det
også godt å ha et
tak over hodet. Søster
Bergljot Nordmoen ledet møtet
og uttalte sin glede over hvordan
Gud hadde lagt alt til rette,
og at både indianerne
og en del paraguayere, hadde
møtt opp for å
lytte til Guds ord. Deretter
sa søster Gunvor Johansen
noen ord, det er hun som har
ansvaret for undervisningen
i skolen.
Overhøvdingen
Juan Pablo Vera reiste seg og
takket oss for at vi var kommet
og var glad at hans stamme nå
skulle få gå på
skole og høre evangeliet.
Han tilhører guaranistammen
og er overhode for ca. 1800
indianere, som bor på
de forskjellige steder. Men
vårt mål er jo å
få samlet dem, slik at
det kan bli en koloni her. Da
er det jo lettere å virke
blant dem, og vi får mer
kontroll over det hele. To andre
indianere sa også sitt
som takk for at vi var kommet
hit og ville ta oss av dem.
Den ene har gått 3 mndr.
på skolen, og han måtte
lese opp et sangvers som bevis
på at han virkelig hadde
lært å lese. Men
best av alt er jo at de er frelste.
Anna 1964:
Her i Paso Cadena
har vi det ved Guds nåde
godt. Året som svant,
var på mange måter
et kampens og prøvelsens
år. Iblant
|
|
ble vi stående
så spørrende: Hvorfor,
Herre? Vi har ikke fått
svar på alle disse hvorfor
ennå, en dag skal vi forstå
alt. "Tenk når engang
besvart er hver jordisk gåte
og hvert et hvorfor som jeg
har grunnet på."
Det
går framover med byggingen
her nå. Bolig til misjonærene
er på det nær meste
ferdig, grunnmuren til sykestuen
har vært ferdig lenge,
og det blir å sette i
gang med selve huset så
snart vi får nok murstein.
Det har bydd på så
mange vanskeligheter å
få til mur stein, vi må
jo brenne den selv, men nå
ser det ut som det skal lykkes,
og vi er så takknemlig
til Gud.
Den nye skolen
er nesten ferdig til opp under
taket, og det blir å legge
det på med det før
ste. Vårt håp er
at den må stå ferdig
til i mars, da vi tar til med
det nye skole året. Arbeidet
i skolen vokser, og til neste
år må vi an tagelig
ha tre eller fire klasser.
I mars skal vi
hente barna fra Curuguaty og
Ybyrarobana. Vi har lovt å
ha dem hos oss her i misjonen
for at de skal få anledning
til å komme på skolen.
Men framfor alt ønsker
vi å så Livets sæd
i disse barne hjertene, ønsker
å vise dem veien til Jesus
og frelsen i ham, ønsker
å se dem løst ut
av hedenskapens mørke,
og ført over i Guds underfulle
lys og frihet.
Da Gud begynte
å tale til oss om dette
internatet for skolebarna, og
vi til slutt sa oss villig til
å begynne, tror jeg vi
kan si at vi satte i gang med
tro alene. Vi hadde absolutt
ingen ting. Som vi er fullt
viss på at det er Guds
vilje, så har vi gjort
de forberedelser vi har kun
net, men det mangler oss mye
ennå. Men Gud er underets
Gud. Ennå er det to måneder
til barna skal komme, og vi
hviler i Guds løfter.
Han vet jo mye bedre enn vi
hva som trengs, og han har veier
hvor vi synes alt er bare mørke.
Kjære venner, be for saken!
Be for indianerbarna.
Anna 1964
e fleste av barna
er fra Curuguaty. Vi har jo
lovet å hente noen barn
i Ybyrorabana også, og
Bruno tok av sted for å
hente dem. Da han kom litt over
halvveis til en
liten landsby hvor han pleier
overnatte, besøkte han
indianerne som bor i nærheten
der. De fortalte triste nyheter.
Malaria og pest hadde herjet
så hårdt blant indianerne
i Ybyrorabana at om lag 50 barn
var døde, og blant dem
de som skulle komme til skolen.
De hadde sendt bud til oss og
bedt om hjelp, men beskjeden
kom aldri fram hit. Det gjorde
meg usigelig vondt å høre
dette. Tenk om vi hadde kunnet
begynt der borte, slik som vi
hadde håpet, da hadde
vi sikkert kunnet hjelpe og
lindre noe av all denne nøden.
Men vi er jo så få,
og om nødropene enn er
så inntrengende at de
kan sønderrive våre
hjerter, hva hjelper det når
våre krefter og vår
tid ikke strekker til?
En eneste liten
gutt hadde Bruno med seg da
han kom tilbake. Denne gutten
er så kvikk og oppvakt, og
gjør bra framgang i skolen.
Vi har mange elever nå,
men nå er det jo så
mye bedre å arbeide siden
vi flyttet inn i den nye skolen.
I disse dager
venter vi den nye jeepen til
Asuncion, og Bruno skal reise
ned å hente den. Det er
mest vanskelig å tro at
vi skal få en helt ny
jeep. Må Gud signe den
enkelte som har vært med
å ofre, og gjort dette
til en virkelighet.
J
Olav i 1965:
Arbeidet på
stasjonen her i Paso er stort
allerede, og det vil bli vanskelig
for oss å etterkomme alle
behov, når Anna i disse
dager reiser hjem til en velfortjent
ferie i gamlelandet. Heldigvis
har vi fått tak i en innfødt
evangelist, men hvem skal underholde
ham? Dette skritt
har vi tatt i tro på at
en eller annen vil føle
sitt ansvar for å underholde
en evangelist her. For første
gang i fjor til skoleåret
begynte, hadde Anna en internatskole
med 9 skolebarn. Det er et stort
behov, da disse barna kommer
fra steder som ligger 8—12 mil
borte. Men også på
stedet her er mange barn som
kommer til skolen. Det var jo
derfor spørsmål
om vi kunne fortsette med denne
internatskolen, hvilket vi har
gjort i tro. Med to norske og
en innfødt evangelist,
blir det sikkert nok å
gjøre. Alle skal ha mat
hver dag, skole, fire klasser
i to skolerom som ikke er helt
ferdige, kveldskole 2 ganger
i uken, og møter søndag,
tirsdag, torsdag og lørdag.
Godt er det at vi har to flinke
indianerjenter til å hjelpe
til på kjøkkenet.
Bergliot forteller
i 1967
Når jeg
tenker på den første
tiden her l Paso Cadena. da
vi hadde skole under et tre
på gårdsplassen,
med noen få elever, og
nå dette siste året,
da vi har hatt 60 fordelt på
tre klasser, og samlet l et
prektig skolehus, så må
jeg takke min Gud. som har hjulpet
så vel På grunn
av overanstrengelse, så
sluttet vi skolen litt tidligere
i år. Det er ikke lite
arbeid med barna, da vi av de
60 elever hadde 14 her i internatet.
Vi har gjort
en kalkyle over de barna som
vi tidligere har hatt i internat-skolehjem.
og vi regner med at det vil
komme på ca. 1,80 kr.
pr. dag pr. barn.
1968:
Søndag
4. 11. var det avslutning for
skolebarna. Ca. 200 mennesker
var møtt fram sammen
med barna. De største
elevene framsa sine vers og
alle barna mottok sine vitnesbyrd.
Det var et godt år for
skolen, og mange lærte
å stave og lese for første
gang. I første klasse
kan det være både
8-åringer og 14-åringer.
Så dere forstår
at her , er de aller fleste
av befolkningen analfabeter.
Så spør om det
trengs skole! Festen ble avsluttet
med norskbakte tebrød.
hvor alle fikk sin store bit
og appelsinsaft.
Innvielsen av
Betania Barnehjem.
nnvielsen
av Betania Barnehjem.
Lørdag
9. desember var vi samlet til
en høytidlig innvielse
av hjemmet for foreldreløse
barn. Det var korte taler av
flere, og den kombinerte spise-lesesal
var fullt besatt av innbudte.
Etter denne åpningsandakten
ble vi servert "asado"
med mandioka og semulegrøt.
Det var lett
å konstatere at
det smakte godt. Så er
barnehjemmet ferdig og tatt
i bruk. Det er en ringe begynnelse,
men en vet aldri hva det kan
bli —! Dette hjemmet kom opp
forholdsvis fort, fordi våre
norske venner i Seattle sendte
oss en sjekk på $ 800
som vi fikk fri disposisjonsrett
over. Disse pengene ble
satt inn hjemmet, og i dag står
det der ferdig. For litt mer
enn 3000 n. kr. ble det ferdig.
Men da er ikke trematerialene
regnet med, for vi har jo hugget
tømmeret i «vår
egen skog», og da så
--.
Stuksrud 1968
Vi har nå
6 barn på barnehjemmet.
Den minste var bare noen timer
gammel da vi fikk henne, så
det er jo mye arbeid med henne.
Med våre egne 3 unger
har vi altså 9 til sammen
i alderen 2 måneder til
13 år, og det er vi som
må ta hovedansvaret for
oppdragelsen av dem. Jentene
våre er flinke til mangt,
men å ha ansvar for et
barnehjem maktet de ikke. Det
fløt fullstendig med
matstellet der nede, så
nå har vi flyttet alt
opp i huset vårt.
Skolen begynte
igjen i slutten av februar med
over 50 elever fordelt på
4 klasstrinn. Det er jo skolen
som har vært
mitt arbeidsområde
i flere år, men skolearbeidet
her liker jeg likevel ikke.
Det ble for stor overgang fra
moderne skoler med masse audio-visuelle
hjelpemidler til de kummerlige
forholdene her. Elevmateriellet
er dessuten temmelig differiensiert,
og det som læres, må
terpes inn på skolen.
Lekselesing er vanskelig å
få til lier hvor boligforholdene
er så
elendige.
Men vi ser det
likevel som en stor oppgave
å lære opp den yngre
generasjon. Her er både
evangelistemner og lærerspirer.
En av elevene har til og med
lyst til å bli doktor,
og det kunne vel trengs, men
ikke skjønner vi hvordan
det skal gå til. Han er
14 år og går foreløbig
bare i 4. klasse. Men gutten
er vanlig bra begavet, så
vi håper da han i l hvert
fall må få sin folkeskoleeksamen,
for siden å dra lenger
inn i skogen som lærer
og evangelist.
Rudolf 1986:
Den 27 februar
1986 hadde vi den glede å
kunne innvie nyskolen i indianer
kolonien i Paso Cadena. Caaguazu,
Paraguay. Samme dato skulle
også skoleåret begynne,så
det ble arbeidet på spreng
for å bl i ferdig
i tide. Byggingen begynte i
oktober 1985 da skolen sluttet
for året,så det
ble en hard tid for de
opp til 15 - 20 arbeiderne
som under Maximinos Velasques
ledelse satte opp bygget
på denne korte tiden.
Mye av mursteinen ble laget
i Paso Cadena. og likeså
har indianerne tatt ut mye stein
til grunnmuren, så det
skaffet også mange hardt
tiltrengte arbeidsplasser under
den verste tørke som
har vært i Paraguay på
lange tider.
2003: Skolen
i Romerokue |