Indianerne
i disse egne kjenner ikke ordet
de «hvite» i den
betydning vi bruker det. De
kaller alle ikke indianere uten
hensyn til hudfarge eller rase
for «cristianos».
Selv kaller de seg «paisanos»,
landsmenn. De taler det samme
språk som paraguayerne,
eller vi kan vel nesten heller
si at det er paraguayerne som
taler samme språk som
indianerne, da det er guaranispråket,
indianernes språk, som
er brukt over hele landet. Castellano
er det offisielle språk,
men overalt, til og med i hovedstaden
er det guarani som er det mest
yndete språk blant befolkningen
i sin helhet.Guarani-indianerne
har således ingen språklige
vanskeligheter med å komme
i kontakt med den øvrige
del av befolkningen, som jo
er en blanding av dem selv og
spanjoler.
Har
paraguayerne sin katolisisme
med helgenfigurer og rosenkranser,
oppspedd med mye magi og trolldomskunster,
så har indianeren sin
åndeverden som han tilber.
Men tror på Ñandeyara
(Vår Herre) gjør
de! Vi har alltid trodd på
Ñandeyara, sier høvdingen.
Når Han taler til oss
gjennom tordenen og Hans lyn
farer fram over himmelhvelvingen,
da samler hele stammen seg om
det er mulig og roper til Ham,
som de tror har skapt både
dem og alle ting. Hvor har de
sin viten fra? «Alt har
Han gjort skjønt i sin
tid, også evigheten har
Han lagt i deres hjerter»....
Til og med den uvitende indianer,
som hele sitt liv, generasjoner
etter generasjoner, har levd
inne i de dype skogene, erkjenner
at det finnes En som styrer
alt og at det finnes en ny tilværelse
bak død og grav. Men
at denne samme Gud sendte sin
Sønn til verden for å
frelse menneskenes barn, hadde
de ingen kjennskap til. Jesus,
hvem var det? Om Ham er det
vi vil fortelle. Bare her i
Paraguay finnes det 16 forskjellige
indianerstammer. Hvor mange
av dem har vært i berøring
med evangeliet? La oss arbeide
mens det heter i dag!
Men
hvordan kan vi så få
alle disse som bor så
spredt omkring under en stadig
forkynnelse? Jo, vi må
gå til dem, og som oftest
er det da til fots, eller om
«veien» tillater
det, sykkel. Men opp-pakningen
er som regel stor, musikkinstrumenter
og bøker, flanellografutstyr
og det aller mest nødvendige
kjøkkenutstyr, og ikke
å forglemme våre
hengekøyer! Litt mat
må en også sørge
for å ha med, da det ikke
alltid er så flust med
det blant indianerne, og litt
etter litt blir opp-pakningen
ganske stor enda en prøver
å greie seg med det aller
minste utstyr. Men skal en være
hos indianerne for noen dager
om gangen må en i hvertfall
sørge for det mest nødvendige,
selv om vi prøver å
leve så primitivt som
mulig.
Denne
gang er det Ruth som skal «passe»
huset hjemme og ta seg av alle
de syke som kommer og skolebarna,
foruten alle de andre tusen
gjøremål som kommer
på, mens Bergljot og jeg
gjør syklene i stand
for en ti dagers tur blant indianere
av guaranistammen, som bor ca.23
mil fra Paso Cadena. Skjønt
vi starter tidlig på morgenen
er vi ikke framme før
sene kvelden. De første
milene kunne vi sykle etter
en vei, som var ganske bra,
men da vi skulle ta av og inn
i skogen, gikk det ikke lenger
så fort. Noen steder var
krattet så tett at store
kaktuspigger stakk oss fra alle
kanter og vi fikk god bruk for
machetene som vi heldigvis hadde
vært så framsynte
å ta med oss. Her og der
rasler det etter
en eller annen av
de utallige slangene baner seg
vei gjennom løvverket.
Rett som det er farer en meterlang
firfisle over veien, den ligner
en liten drage. Det er faktisk
bare ildspruten fra nesa som
mangler! Vi skubber innpå
trærne på begge
sider av stien, lianer filtrer
seg inn i hverandre og om hverandre,
busker fulle av garrapatas,
noen avskyelige blodsugende
midder henger seg fast på
oss. I Sør-Amerika |
|
finnes
disse garrapatas i umåtelige
mengder. Enkelte steder har
hvert blad sin koloni! Klynger
på hundrevis sitter i
grenene og myriader i krattet.
Bitte liten, tørr og
mager ser den ut, men får
den huket seg på eventuelle
folk eller dyr som går
forbi, blir den stor og tykk
og riktig trivelig! Ofte har
vi sett paraguayere komme med
sine hester fulle av garrapatas.
De stakkars dyrene har ofte
ørene aldeles fulle av
små og store garrapatas.
så det er ikke sjelden
å se en hest med helt
hengende ører. De setter
seg nemlig gjerne fast der hvor
dyrene har vanskelig for å
få skubbet dem av seg.
Så forårsaker de
inflammasjon slik at hestene
etter hvert taper evnen til
å bruke ørene sine.
Fulle
av garrapatas sliter vi oss
fram gjennom krattet. Dusinvis
av små rødbrune
prikker på størrelse
som et pepperkorn kryper oppover
bena, graver seg gjennom klærne
og huker seg fast i huden. Etterpå
måtte vi bruke kniv for
å skrape dem skikkelig
av oss. Du verden som de små
krypene kan bite! Stien blir
smalere og smalere, og vi begynner
tilslutt å lure på
om vi egentlig kommer fram til
folk langsmed denne stien. Mørkt
blir det snart også, vi
blir nesten litt engstelige,
men plutselig skimter vi de
første hyttene og vi
puster lettet ut. Det er ikke
hyggelig å bli stående
på skogen i nattemørket
og vite at omkring en kanskje
det kan luske både puma
og jaguar.
En
indianer kommer oss i møte
og vi blir geleidet inn i hytta
hvor hele familien sitter på
huk og varmer seg rundt «peisen»
et stort og flammende
bål
midt på jordgolvet.
I det ene hjørnet ser
vi en strisekk opphengt, der
sover familiens yngste. Ingen
Svithun barnevogn med silketepper
og blonder og rysj venter de
små som blir født
i en indianerleir. Nei, det
er å bli født inn
i en verden full av nød,
sykdom og lidelser, for å
leve hele livet langt inne i
skogen.
Vi
setter raskt opp våre
hengekøyer under et stråtak
som vi blir anvist, mens indianerne
gjør opp et bål
for oss. Vi kjenner oss takknemlige
for det, for røyken vil
i noen grad holde myggen vekk.
De er alt begynt å hvine
omkring oss i tette skyer sammen
med andre plageånder innenfra
skogen. Den verste av alle plager,
utenom sandflua som legger sine
egg under huden, er en bitte
liten sort flue, som på
guaranispråket kalles
for nati’u. Den slår seg
ned på en i tette svermer
og suger blod overalt hvor den
kan komme til. Vi tetter igjen
så godt vi kan og kryper
opp i hengekøyene våre.
Tross den varme dag er kvelden
kjølig og det er godt
å søke ly innunder
stråtaket. Her og der
under taket henger det buer,
piler, macheter, og i et hjørne
ser vi en samling av stener,
halsbånd av forskjellige
slags frø og papegøyefjær.
Alt tilhører «el
brujo», medisinmannen.
Møbler er en ukjent ting.
Eller hvor skulle de forresten
få plass til bord og stoler
når golvplassen skal brukes
til sengeplass? Sengene er nokså
forskjellige. Noen er så
heldige at de har en poncho
å tulle seg inn i, men
andre bare finner fram noen
palmeblad og med en trekubbe
til hodepute sovner de blidelig
inn.
Det
blir mørkere og mørkere
utenfor, men snart skyter hvasse
lynglimt over den sorte himmelen
og borte i det fjerne flimrer
det hvitt i nattens elektriske
utladninger. I utkanten av leiren
blinket små ildfluer mellom
trærne og de suser gjennom
luften som flammende små
ildfakler. Det suser fra alle
nattens insekter og flaggermusene
har det også travelt etter
dagens hvile. Et sted langt
borte, eller kanskje ikke det
er så veldig langt, hører
vi jaguaren.
Jungelen
er våknet til liv
|