Tidlig
neste morgen var indianerne
på bena lenge før
det lysnet av dag. Vi hørte
dem «friske» på
bålet, og det summet og
pratet av flere stemmer. Da
vi ved 0730-tiden ruslet ned
til dem, var mannen allerede
i gang med å lage seg
nye sko! Av et stort villsvinskinn
skar han to passende stykker
og langsetter kanten laget han
en masse små innsnitt
som skulle tjene som hemper
for sandalremmene. Så
bandt han de friske hudstykkene
på de nakne bena med hudsiden
ut og den blodige kjøttsiden
inn! Da de tørket i sola
under dagens løp, tok
de nøyaktig form. Ingen
skomaker kunne sydd sko etter
bedre mål. De satt som
støpt!
Vi
sendte bud etter alle som trengte
sykebehandling, og snart hadde
vi en anseelig flokk foran oss.
Vi kokte injeksjonssprøyta
over det åpne bålet
og snart var behandlingene i
full gang. Flesteparten hadde
sår og skrammer av forskjellig
art og det gikk greitt unna.
Det var best å passe på
når «la doctora»
var kommet! Det var et navn
som ble sittende på Bergljot
fra første stund av.
Vi vet egentlig ikke hvordan
det ble til en gang, men det
var det navnet hun ble mest
kjent for. Etter at de første
morgentimene gikk med til sykebehandling,
tok vi oss en tur i utkanten
av hyttene for å titte
litt på stedet. Formosa
het det her. Det betyr vakkert.
Men så langt vi kunne
forstå var det skog om
på alle kanter, så
hva som var så veldig
vakkert var vanskelig å
forstå. Men floraen var
jo rikelig, så navnet
var kanskje ikke så galt
allikevel. Til hvilken som helst
tid på året så
er det jo noe som blomstrer.
Over de utallige stiene, som
snor seg på kryss og tvers
hyttene imellom, ligger et dryss
av blomster fra de høye
trærne, som hvelver seg
fra den ene siden til den andre.
Lianer slynger seg rundt og
rundt, og rett som det er må
en stoppe opp for en tett, grønn
vegg. Et eneste teppe av sammenfiltrede
vekster, mose og alt mulig.
En liten smørblomstlignende
plante viser seg å være
en høyt skattet medisin
blant indianerne. Den hjelper
nemlig for alt mulig, tannpine,
mavepine, hodepine, ja, kort
sagt alt mulig. Den er tydeligvis
et universalmiddel
noe i likhet med vår
egen så kjente Globoid!
En indianergutt dilter i hælene
på oss og er parat til
å svare på alle
spørsmål. Her var
det planter så som Abbedens
øre, Katteøre,
Rytterspore, Hanekam, Løvehånd,
Tigergress, Englehår,
Slangens huggtann. Nattens Dronning,
Gullstav, Papegøyegress,
smørblad, sølvblad
og såpeblad! Vi går
aldeles vill i alle de merkelige
navnene. Et slags gress skulle
til og med hjelpe for skallethet!
Men vi finner også noen
planter som virkelig blir brukt
i medisinens tjeneste, så
som caahe'e, hvilke blader inneholder
et slags sukker som blir brukt
i behandlingen av sukkersyke.
En annen merkelig plante kunne
det utvinnes et ekstrakt av
som med hell kunne brukes mot
innvollsorm. Et tre med melkeaktig
sevje kalles for Melkespann
og en seder, som det alltid
drypper fra ble kalt for Regntreet.
Stien vi passerte under treet
var helt våt og indianergutten
forteller at her er det aldri
tørt!
I
skogen finner indianeren alt
det han trenger til for sitt
primitive liv. Herfra henter
han en kaktuslignende plante
som han trekker ut fibrene av
og tvinner
en sterk tråd, som de
igjen lager hengekøyer
av. De blir utrolig sterke og
en må bruke en skarp kniv
for å kunne skjære
overtråden. Av bambus
og annet materiale lager de
store og små kurver, samt
flate
sold til å skille
agnene fra risen. En trestokk
huler de ut til å støte
maisen i, og til å støte
den, bruker de en tykk bambusstokk.
De vet å utnytte de ting
de finner i naturen. En uspiselig
frukt, som kalles for porongo,
legger de først i vann
og deretter tørker de
den i sola slik at innholdet
skrumper inn. Etter en tid skjærer
de hull og rister ut innholdet.
Dermed har de ypperlige vannkarafler
og alt hva de trenger avkjøkkenutstyr
forøvrig. Noen har en
merkelig likhet med øser,
og andre skjæres ut til
spiseredskaper. Disse fruktene
vokser vilt i alle slags fasonger
og størrelser. Av lianer
lager de seige snorer, som de
bruker til pannebånd når
de skal frakte manjokaen hjem
fra sine chacras i storekurver.
Stort
sett så greier indianeren
seg bra gjennom tilværelsen.
Jungelen gir dem alt hva de
behøver til det daglige
liv. Den fruktbare jorden omkring
ham kan gi ham alt hva han trenger,
men han forhaster seg aldri.
De tar tilværelsen som
den er, uten klage og syt, tilfredse
med de små kår,
selv i et land med så
rike muligheter. Han planter
sin manjok og sin
mais og er fornøyd med
det. Indianerne vet forresten
å fortelle på hvilken
måte vi har fått
maisen, disse store gule kolbene,
som smaker så deilig,
især når de blir
stekt i varme glør og
aske! For lenge, lenge siden,
før noen hvit mann noensinne
hadde besøkt deres store
skoger, levde det en rik og
mektig høvding, som hersket
over den store guaranistammen.
Da han døde, vokste det
opp en maiskolbe på graven
hans. Den hadde han blåst
ut gjennom det ene neseboret!
Indianerne tror fullt og fast
på denne legenden, men
så er det jo også
et utmerket næringsmiddel,
som kan såes og høstes
flere ganger på året!
Fra
tid til annen hender det at
han arbeider litt på den
nærmeste kvegfarm, eller
han er opptatt i yerbamatte-innhøstningen.
Men det er alltid kortvarige
jobber. Kona trenger en ny kjole
eller han selv et par nye bomullsbukser,
fordi de han har nå bare
slenger i filler om bena på
ham. Men når han har fått
det han vil ha, så går
han. Da forsvinner han fornøyd
inn i skogen igjen og er ikke
å se før han neste
gang er i bet for et par nye
bomullsbukser.
Av
og til drar han på jakt
for å skaffe seg litt
kjøtt på matseddelen.
Før var det rikelig av
dådyr, tapirer, carpincho
og villsvin i skogen, men nå
blir det mindre etter hvert
som stadig nye kolonister trenger
fram. Men flokker av villsvin
kan fremdeles jage gjennom skogen,
de går modig løs
både på mennesker
og dyr, så da er det bare
å redde seg fortest mulig
opp i nærmeste tre om
en ikke har skytevåpen
på seg. Men som regel
kan en kjenne lukten av dem
på lang avstand der hvor
de har gnidd seg mot trestammene.
Og en alminnelig grisebinge
dufter temmelig svakt i forhold!
Men villsvinkjøttet er
en ettertraktet vare av alle,
både paraguayere og indianere,
og vi sier heller ikke nei takk
til en duftende villsvinstek
når en anledning byr seg.
Den smaker deilig, især
når den blir stekt på
spidd slik som indianerne helst
gjør det.
Da
vi kommer tilbake til hyttene
etter en lang marsj i omegnen,
holder indianerne på å
tilberede et måltid. Det
viser seg at de har vært
så heldige å få
tak i et stort beitedyr, som
de nå holder på
å steke over ilden i sitt
eget skall. Indianerne er svært
begeistret for dette dyret,
men som regel unnslipper det.
Hundetennene preller av som
ingenting mot dette |
|
hornpanseret,
og når så indianerne
kommer til har det som regel
allerede gravd seg ned under
jorden med en utrolig hastighet.
Det er en gnager, en slags stor
rotte med hale som en kanin.
Hele kroppen, til og med hodet
og halen er helt dekket av et
brungult panser, som består
av bitte små . Dyret er
stivt over skuldrene og bakparten,
men leddet på midten bukter
seg fram og tilbake. Vi blir
også budt på denne
lekkerbiskenen, men vi tar mot
til oss og takker nei, rusler
opp til vår egen middagsmat:
en corned beef boks, som vi
tilbereder sammen med kokt ris.
Dagene
går med til sykebehandlinger
og private samtaler og besøk
i de forskjellige hyttene. Hver
eneste kveld samler vi dem rundt
bålet for å lære
dem små kor og vers. Vi
har mandolinene våre med
og indianerne er glade i å
synge. Flanellografen kommer
fram og de følger interessen
med. Vi hadde med en serie som
skulle vare for tre måneder,
men den måtte vi vise
om igjen og om igjen. De ville
se og høre mer og mer,
de var som forsultne små
barn. Da indianeren har en god
hukommelse kunne vi regne med
at de mer fjerntliggende naboer
også ville få høre
våre fortellinger om Jesus.
Indianerne har sine egne budbærere,
så intet går upåaktet
hen.
Men
en kveld så kommer høvdingen
opp til oss i hytta hvor vi
holder til. Vi hadde tenkt å
legge oss tidlig den kvelden
da vi var slitne etter alt dagens
trav og vi gledet oss til å
krype opp i hengekøyene
våre. Men nå sier
høvdingen at i kveld
må vi flytte hengekøyene
våre på yttersiden,
og vi forstår snart at
det er i selveste Åndehuset
deres vi har holdt til! Etter
hvert samler det seg en stor
flokk indianere. Hvor de kommer
fra alle sammen er vanskelig
å forstå, men plutselig
dukker de opp der like før
mørkets frambrudd. Og
nå får vi være
vitner til en av indianernes
åndefester. Mennene stiller
seg opp i en lang rekkeforan
noe, som vi nå forstår
er «alteret» deres,
og medisinmannen henter en av
porongoene sine som henger oppunder
taket. Den er pyntet med Tucanfjær,
som har gilde farger i rødt,
gult og sort. Hver farge har
sin betydning. Av Tucan skal
det finnes opptil 70 forskjellige
arter. De har et langt gulrødt
sagtakket nebb. Den er også
kalt for Pepperfugl. Rundt halsen
og over brystet henger medisinmannen
på seg halsbånd
laget av frø og pyntet
med papegøyefjær
i gult, rødt og grønt.
I bakgrunnen stillerkvinnene
seg opp med bambusstokkene sine,
noen er korte og noen lange.
På den måten bringer
de fram forskjellig lyd når
de dunker dem i jorden. Hvordan
kunne de holde ut? Time etter
time sto de ubevegelige og dunket
taktfast så det drønnet
i bakken. Medisinmannen har
det travelt, han taler til åndene,
gjør underlige bevegelser
med armene og springer snart
i været for så å
sette seg ned på huk.
Plutselig danner indianerne
en ring og rundt og rundt går
det, villere og villere. Medisinmannen
nynner lavt til å begynne
med, men snart uler alle
med, eju, eju, eju u u u u u,
hyler de. Kom, kom, kom. Det
er åndene de kaller på.
Stillheten fra den mørke
og dystre skogen i bakgrunnen
kjennes rent uhyggelig ut. Hva
ville vel dette bli til? Vi
satt oppkrøpet i våre
hengekøyer på yttersiden
og følger nøye
med mens vi ber, ber til den
store Gud, som er den eneste
som kan løse hedenskapets
mørke bånd. Vi
ser på indianerne, vi
ser inn i det flammende bålet
og tilbake på medisinmannen
igjen. Han puster og peser,
håret står i vill
uorden og svetten siler av ham.
Porongoen skyter fram og tilbake
i luften, han truer og han ber,
snart hviskende og snart høyt
og klagende. Føttene
glir fram og tilbake, de er
nesten ikke nær bakken,
hurtigere og hurtigere går
det og tilslutt skjelner vi
dem nesten ikke fra hverandre.
Det er nesten utrolig
hva våre øyne opplever
å se. Tre forskjellige
medisinmenn avløser hverandre,
men allikevel er det liksom
de ikke riktig får det
til som de vil. De mangler den
rette kontakt med åndeverdenen.
Om del er vårt nærvær
eller ikke som bevirker det
skal være usagt, men etter
flere timers villskap gir de
opp. Den siste trollmannen tørker
svetten og sjangler mot oss
og stønner: Jeg skjønner
det ikke, jeg får det
ikke til. Så vakler han
bort til bålet og siger
sammen, helt utmattet.
Jo,
så sannelig fikk vi se
den sterke kampen mellom lys
og mørke. Dette var hedenskapets
mørke tett innpå
oss. Vel tilbake i Norge igjen
etter endt periode, møtte
en alltid noen som ville fortelle
oss at det var bedre å
la indianeren leve og dø
som han ville. Det var ikke
riktig av oss å forstyrre
dem, de levde da vel så
lykkelig og tilfredse og fornøyde
med det livet de levde! Men
den som har sett denne virkeligheten
innpå livet, vet at det
bare er på overflaten
det ser slik ut, for selv om
indianeren er fornøyd
med sitt enkle liv i skogen,
så har han ingen fred
og indre ro. Han er egentlig
ikke lykkelig. Hvorfor skulle
de da streve som de gjør?
Disse åndefestene som
vi rett som det var fikk være
vitne til var ingen underholdning
eller lek for dem. Nei, det
var ramme alvor. De vet at det
er noe bak død og grav
og det er dette de søker
etter, men de vet ikke den rette
måten å søke
på.
Hvem
skal vise dem den rette veien?
Jo,
det er vår oppgave. Vi
som har hørt evangeliet,
vi må bringe det videre
til dem som ennå ikke
har hørt.
Misjonsbefalingen
står fremdeles ved makt:
Gå ut i all verden ut
til alle folkeslag.
Denne
befalingen gjelder vel også
indianeren?
Høstmarken
kaller!
|