Ja,
hvordan kan nå det være?
Det er mange som har undret
seg på hvilken måte
det feires jul i Paraguay.
I
byene og de større og
mindre steder hvor den vesentlige
befolkningen er mestiser, er
det naturligvis den katolske
julefeiringen som har overtaket.
Lange opptog med jomfru Maria-figur
med Jesusbarn og i omtrent alle
hjem en krybbe med barnet, Maria
og Josef, engler, hyrder, dyr.
Ingenting er glemt.
Men
av alt dette er det lite eller
ingenting igjen av når
en kommer innover i landet
hvor indianerne bor.
Indianerne har ingen tro på
helgenfigurer og rosenkranser.
Derfor er det alltid lettere
for en protestantisk misjonær
å vinne inngang blant
dem, enn for en katolsk. Ved
å høre evangeliet
får de oppleve Guds kraft
til frelse, noe som de må
betale for i den katolske kirke.
Og hva har en stakkars skogens
sønn og datter å
betale med?
Til
jul måtte vi naturligvis
pusse opp skolestua vår.
Den tjente jo samtidig som kirke,
og det er virkelig godt at Gud
ikke er avhengig av store og
prektige kirkebygg, selv om
vi nok mange ganger kunne ønske
et bedre hus å ære
Ham i. Men Gud er den samme
overalt, det er noe vi har fått
erfare så mange ganger
selv om det bare er i en lav
indianerhytte.
Oppussingen
gikk for seg på den måten
at vi først ga leirveggene
en omgang med en slags hvit
kalk, som vi hentet i sekker
fra en bekk i nærheten.
I denne «malingen»
blandet vi DDT pulver og Creolin,
og så gikk vi i gang som
malermestere. Om vi ble litt
hvite på nesetippen gjorde
vel ikke så mye! Til slutt
pyntet vi fint opp med palmegrener
og ildrøde kaktusblomster,
som det var riktig mye av på
denne årstiden.
Endelig
opprant den store dagen. Tidlig
l. juledags morgen kom det ene
opptoget etter det andre av
forventningsfulle indianere.
De skulle få være
med på noe nytt, de skulle
feire jul! Fra de smale stiene
som snodde seg innover til de
forskjellige boplassene, kommer
den ene familien etter den andre.
Humøret var upåklagelig.
Da indianerne ikke kan låse
dørene sine når
de går fra sine hytter
av den enkle grunn at de ikke
har noen dører å
låse, så må
de ta med seg det de eier av
jordisk gods. Lett er det jo
da å forestille seg hvilket
underlig opptog som etter hvert
samlet seg utenfor misjonsstasjonen.
Det er helt utrolig hva de kan
få med. Byrdene er ofte
kjempestore og består
av stabler som når høyt
over hodet. Vanligvis har de
en stor pose eller sekk på
ryggen og den
øvre delen
er trykket fast over hodet som
en slags lue. I denne sekken
putter de så alt mulig
fra klær til sitt primitive
kjøkkenutstyr og den
uunnværlige «olla»,
en rund og sotsvart gryte på
3 ben, som er noe av det gjeveste
indianeren har, hvis han nå
er så heldig å være
i besittelse av en gryte da!
En hadde med seg en fugl på
skulderen, en annen kom med
en liten apekatt på hodet,
en ungjente kom med grisen i
band rundt magen, og en eldre
mann hadde tatt med seg en tigerunge
som hun absolutt ville vi skulle
kjøpe av ham. Ei kone
hadde bluselivet fullt av kyllinger!
Jo, det var nok best å
ta med seg det en hadde, hvem
vet hva de ville finne igjen
når de kom tilbake til
hyttene sine? |
|
Barna
kom smilende og glade. Ogemia
hadde fått ny kjole for
anledningen. Den besto bare
av lapper som gikk på
kryss og tvers, fjorten forskjellige
lapper kunne vi telle til. Noen
var blomstret, noen ensfarget,
noen med ruter og noen med striper!
Jo, hun var så fin så!
Nesten alle hadde amuletter.
De fleste hadde små tøy-poser
med forskjellige slags frø
i hengende rundt halsen. De
skal beskytte mot alle slags
farer, sykdom og onde ånder.
Apytereindianerne
kommer også i dag. De
skiller seg ut fra guarani—
indianerne ved at alle stammens
menn har et bitte lite hull
i haken. I dette hullet stikker
de en pinne på størrelse
med en tannpirker. Dette er
stammemerket deres. Denne stammen
gifter bort barna sine mens
de er små, men de flytter
ikke sammen før i 14-15
års alderen. Det kan jo
være tidlig nok det!
Første
post på programmet var
asado. Ingen kan samles på
sultne mager, så vi hadde
i god tid anskaffet oss en hel
gris som skulle spises opp!
Indianerne
selv tok på seg å
tilberede den. De gravde opp
en stor grop, som de fylte med
fine tørre stokker, og
denne ilden holdt de godt vedlike
i flere timer. I mellomtiden
spikket de til lange pinner
som de tredde kjøttstykkene
inn på. Da gropen var
full av gloende trekull begynte
selve stekingen. De snudde og
vendte på kjøttstykkene,
som om de skulle være
de rene mesterkokker. Dette
var noe de kunne! Ingenting
ble brent, å langt ifra!
Hadde de ikke hele sitt liv
stekt kjøtt på
spidd kanskje? Da en 6-7 spidd
var halvferdige øste
de en blanding over, som besto
av eddik, salt og hvitløk.
Jo, det tegnet til å bli
riktig godt! De brukte den sleva
de hadde fått i fødselsgave
og det gikk greitt unna. Et
stykke lengere borte holdt noen
av kvinnene på å
koke manjokarøtter, 2
store baljer var dørgende
fulle. Men det var nok ikke
noe for mye til en så
stor forsamling sultne indianere!
Heldigvis ble alle mette og
alle var fornøyde. Med
en manjokarot i den ene handa
og et stort kjøttstykke
i den andre handa, smakte det
riktig godt. Det var vi alle
enige om, og tenk noe så
deilig og lettvint
ingen oppvask etterpå!
Jeg lar ideen gå videre
til alle som er med i kjøkkenkomiteer!
Nå
var alle gode og mette, så
nå kunne vi fortsette
inne i skolestua. Nå hadde
alle ro på seg til å
sitte stille og lytte etter
hva som ble sagt. Julebudskapet
lød utover forsamlingen.
Alle kom ikke inn, men glugger
og døråpning sto
vidt oppe, så alle kunne
høre. Sangen gikk med
liv og lyst. Både barn
og voksne var med. Noen hadde
også opplevd julen i sine
hjerter og det er det som er
hovedsaken. De ytre rammene
om feiringen har i grunnen så
liten betydning. Det er om å
gjøre å få
tak i innholdet!
|